Het verhaal van de kinderen van familie Kagori is zeer schrijnend. Zij behoren tot een van de armste gezinnen en bestaan uit 8 kinderen. Hun vader is overleden en hun moeder is verstandelijk gehandicapt. Zij was vaak veel dagen van huis en het vermoeden bestond dat zij tijdens haar afwezigheid bij mannen verbleef die haar betaalden en misbruikten voor seks. De kinderen waren dan alleen thuis en moesten voor zichzelf zorgen.

Bij ons bezoek in 2009 lagen twee jonge kinderen, Mariam en Jane, buiten zonder ondergoed, zwaar ondervoed en te zwak om te lopen. Hun voetjes waren geïnfecteerd door de vele jiggers (zandvlooien). Deze meisjes zijn toen naar het ziekenhuis gebracht, waar ze zijn opgenomen en behandeld. De artsen gaven aan zelden zo'n ernstig geval van verwaarlozing te hebben gezien.

Inmiddels zijn 7 van de 8 kinderen (in de leeftijd van 4 tot 18 jaar) uit huis geplaatst. Zij wonen nu bij elkaar in een kindertehuis in de buurt. Het gaat hier goed met hen. Moeder is inmiddels gesteriliseerd en woont niet meer in het ouderlijk huis. Waar ze wel is, is de kinderen niet bekend. De woning is met behulp van Stichting Amani grondig gereinigd tegen jiggers. Sindsdien hebben ze geen last meer van jiggers.

De enige die nu nog op het erf van het ouderlijk huis woont is Steven Maina, een enthousiaste, vrolijke jongeman van 20 jaar. Hij bezoekt zijn broertjes en zusjes wekelijks in het kinderthuis. Steven Maina heeft met behulp van Stichting Amani voortgezet beroepsonderwijs gevolgd en wil timmerman worden. Hij heeft veel geloof in een betere toekomst. Een toekomst waarin hij een baan heeft zodat hij in zijn eigen onderhoud kan voorzien. Om dit te kunnen realiseren heeft hij ons om hulp gevraagd. Nu hij zijn opleiding tot timmerman heeft afgerond, kan hij hier en daar wat betaald werk verrichten. Echter, als hij zijn beschikt over eigen gereedschap en materiaal zal hij nog beter in staat zijn om zijn vak uit te oefenen. Stichting Amani gaat natuurlijk proberen om deze leergierige en dankbare jongeman hierbij te ondersteunen.

Joseph Muriithi, het jongere broertje van Steven Maina, is door Stichting Amani ondersteund om naar de middelbare school te kunnen gaan. Nu hij in het kindertehuis verblijft, dragen zij de volledige zorg voor hem. We hebben tijdens ons bezoek in februari 2016 alle kinderen bezocht. Het was erg mooi om te zien hoe goed het met ze gaat!