Toen wij in 2007 de jongens Samuel en Kilonzo voor het eerst ontmoeten, waren het jongetjes van 3 jaar oud die niet konden praten en lopen.Samuel is het neefje van Kilonzo en wordt door zijn tante (ook wel Mama Kilonzo genoemd), opgevoed omdat zijn moeder hem in de steek heeft gelaten. Samuel heeft HIV. Daarnaast zijn Samuel en Kilonzo beiden autistisch.

Gezondheidsprogramma en onderwijsprogramma
Vanwege hun beperkingen hebben Samuel en Kilonzo extra zorg nodig, die het gezin niet zelf kan betalen, zoals speciaal onderwijs en medische ondersteuning. Stichting Amani helpt Kilonzo door hem op te nemen in het onderwijsprogramma. Hij gaat naar een special boarding school in Nanyuki en komt in de vakantieperiodes thuis. De kosten voor deze school worden betaald door de kerk. Stichting Amani ondersteunt bij schoolbenodigdheden en vervoer. De kosten hiervoor bedragen zo’n 150 euro per jaar. Voor Samuel is helaas geen geschikte school gevonden. Hij heeft veel ondersteuning en begeleiding nodig. Ook de gemeente en kerk kunnen niets voor hem betekenen. Beide jongens zijn opgenomen in ons gezondheidsprogramma.

Kilonzo familieVoedselprogramma
Een aantal jaren geleden heeft moeder haar relatie beëindigd wegens fysiek geweld van haar partner. Ze is verhuisd en woont nu net buiten Nyeri met Samuel en haar andere kinderen Ann (9 jaar) en Erick (7 jaar) en Lawrene (4 jaar). Vader neemt geen (financiële) verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. Dit betekent dat mama Kilonzo zich moet redden met ‘casual jobs’, zoals het schoonmaken van huisjes, hotelkamers of het wassen van kleding. Ze verdient hier gemiddeld 50 shilling per dag mee. Omgerekend is dit ongeveer 0,45 euro per dag. Dit is niet voldoende om haar kinderen dagelijks voldoende te voeden. Ook draagt ze de zorg voor Samuel, die niet alleen thuis kan blijven. Een vaste baan is daarom vrijwel onmogelijk. Daarom heeft Stichting Amani hun opgenomen in het voedselprogramma. Maandelijks ontvangen zij een pakket van ongeveer 30 euro, als aanvulling op wat zij zelf kan aanschaffen.

Onderwijsprogramma
Toen wij deze familie bezochten in februari 2016 zagen we dat haar twee jongste kinderen niet naar de kleuterschoolIMG 9703 gingen. Omdat dit een belangrijke basis is voor hun cognitieve maar ook sociaal-emotionele ontwikkeling, hebben we besloten om dit direct te realiseren. We zijn met moeder, Ann en Erick de schoolbenodigdheden gaan kopen, zoals uniform, schooltassen en schoenen. De volgende dag hebben we Temple Road Nursery bezocht en de kinderen ingeschreven. Op dit moment zit Ann in groep 5 van de basisschool, Judah Academy in Nyeri. Erick zit in groep 2, basisschool Temple Road in Nyeri. En de jongste, Lawrene, gaat naar de nursery van Temple Road. De kosten voor schoolgeld van de jongste drie kinderen bedraagt zo’n 625 euro per jaar. Daarnaast ondersteunen we ze in schoolbenodigdheden, zoals schoeisel, tas, uniform en schoolmateriaal.

Het is altijd een feestje om dit gezin te bezoeken. We worden met veel enthousiasme ontvangen en mama Kilonzo is Stichting Amani enorm dankbaar voor deze structurele steun. Zonder onze steun zouden deze kinderen niet naar school kunnen gaan. We zijn dankbaar dat we deze bijdrage mogen leveren en hopen dat de kinderen zich zo goed mogelijk mogen ontwikkelen

Kenia 23