Mama Maria is moeder van 9 kinderen en oma van één kleinkind. Drie van haar kinderen wonen op dit moment bij haar, evenals haar kleinkind. We zijn erg blij dat we deze familie mogen ondersteunen middels diverse programma’s, want hulp is hard nodig voor dit gezin.

Mama Maria is 48 jaar. Ze is verantwoordelijk voor de zorg van al haar kinderen, want haar man heeft haar na de geboorte van de jongste dochter verlaten. Hij kon de (financiële) verplichtingen niet meer aan en heeft het gezin (vermoedelijk uit wanhoop) alleen gelaten.

De oudste zoon, John (26 jaar) woont niet meer thuis en werkt als herder. Haar dochter Lucy (24 jaar) werkt in de huishouding en woont tevens daar. Titus (21 jaar) en Kenneth (18 jaar) werken op het land en wonen niet thuis. Maria (20 jaar) werkt ook in de huishouding in Nairobi en woont bij dit gezin. Ze heeft een dochter van 5 jaar, Faith, maar kan niet voor haar zorgen en woont sinds haar geboorte al bij mama Maria. Musyoka (17 jaar) woont sinds enkele jaren weer thuis, na een periode in een kindertehuis te hebben gewoond omdat mama Maria niet meer voor hem kon zorgen. Hij gaat naar school en zit nu in de 3e klas van middelbare onderwijs. Het schoolgeld wordt betaald door weldoeners die verbonden zijn aan het kindertehuis waar hij verbleef.IMG 0384

Dochters Rose (13 jaar) en Jane (9 jaar) wonen nog thuis. Wat een prachtige, vrolijke, nieuwsgierige meisjes zijn dit en dat terwijl ze niets hebben. Ze gingen vóór de ondersteuning van Stichting Amani niet structureel naar school omdat mama Maria steeds maar gedeeltes van het schoolgeld kon betalen. Soms moest de school de kinderen weigeren. Mama Maria deed soms op school klusjes, zoals de wc’s schoonmaken, om op die manier een deel van het schoolgeld te kunnen betalen.

Verminderen van stress, verbeteren van leefomstandigheden
Naast haar kinderen dagelijks voorzien van voedsel, moet ze ook de huur betalen. De huur bedraagt 4000 shilling per maand, omgerekend zo’n 35 euro per maand. Voor ons niet voor te stellen dat al deze kosten haar iedere keer weer veel stress en zorgen geeft om dit bij elkaar te krijgen. Sinds half 2020 ondersteunt Stichting Amani in het betalen van de maandelijkse huur, en ook water- en elektriciteit (zo’n 10 euro per maand) en sinds de start ondersteunen we in een maandelijks voedselpakket van zo’n 30 euro per maand. In het houten huurhuisje passen net twee bedden en wordt gekookt op een klein vuurtje. Stichting Amani heeft deze familie reeds ondersteund in de aanschaf van bedden, dekens en matrassen. Het dak van de woning had enorme gaten wat leidde tot flinke lekkages. De huurbaas voelde zich niet genoodzaakt dit te herstellen. Daarom is in 2019 het dak volledig vernieuwd op onze kosten, om de leefomstandigheden van deze mooie lieve familie te verbeteren.

OnderwijsprogrammaIMG 0550
Rose is in 2022 gestart op de middelbare school en zit in de 1e klas. Het schoolgeld bedraagt zo’n 60 euro per termijn. Jane zit inmiddels in groep 5 van de basisschool en Faith in groep 2. Het schoolgeld voor deze twee meiden is in totaal zo’n 150 euro per jaar. Voordat ze ondersteuning ontvingen van Stichting Amani liepen ze dagelijks minimaal 30 minuten om op school te komen, vaak op blote voeten, want geld voor schoenen is er niet. Gelukkig kunnen we met behulp van onze sponsors deze meiden structureel onderwijs bieden, inclusief benodigdheden zoals lunch op school, schoolspullen, uniform en schoenen. Daarnaast ondersteunen we bij het vervoer van en naar school.

Structurele ondersteuning
We schatten in dat deze familie structurele ondersteuning nodig zal hebben op het gebied van onderwijs voor tenminste drie kinderen. Daarnaast zijn ze opgenomen in het voedselprogramma (zo’n 30 euro per maand) en ondersteunen we de familie bij de kosten van allerlei basisbenodigdheden, zoals kleding, klamboes, drinkbekers en borden, jerrycans (voor opslag schoon water) en nog veel meer.

Mama Maria kan niet geloven dat zij deze structurele ondersteuning krijgt en is zo ongelooflijk dankbaar. Haar dankbaarheid is niet in woorden uit te drukken en ze heeft ons diep geraakt. We zijn er van overtuigd dat dit gezin een betere toekomst kan krijgen met de ondersteuning die hun nu geboden wordt en daar willen we ons voor de volle 100% voor inzetten!

IMG 4196