Stichting Amani

Welkom

Welkom op de website van Stichting Amani

Stichting Amani is opgericht in 2008, nadat Glenda en Jelly als vrijwilliger een aantal maanden in een kindertehuis hebben gewerkt in de regio Nyeri, Kenia. Door deze indrukwekkende ervaring besloten zij een aantal families in Nyeri en omgeving structureel te ondersteunen.

Ons 15-jarig bestaan kunnen en willen we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. We hebben 15 projecten geselecteerd die we in 2023 hopen te kunnen realiseren. Klik hier voor de projecten

Het bevorderen van "self-sufficiency" (zelfvoorziening /zelfstandigheid) is voor ons één van de belangrijkste pijlers. Stichting Amani ondersteunt de families, met als doel dat ze uiteindelijk voor zichzelf kunnen zorgen. U kunt hierbij denken aan onze hulpprogramma's 'Onderwijs' en 'Groen'. In deze programma's richten wij ons op het verbouwen van gewassen en het houden van dieren en deelname aan onderwijs, zowel basis- als vervolgopleidingen. Aanvullend verstrekt Stichting Amani waar nodig voedselpakketten en medische hulp.

Als u de families van Stichting Amani wilt ondersteunen kunt u uw donatie overmaken via het donatieformulier.

Meer informatie over Stichting Amani kunt u vinden op deze site. Met vragen en opmerkingen kunt u uiteraard contact met ons opnemen via ons formulier

Kenia 58

Ontstaan

In 2007 zijn Glenda en Jelly vertrokken naar Nyeri in Kenia om twee maanden als vrijwilliger te werken in een kindertehuis. Zij hebben daar Anouk Schipper ontmoet, die ook als vrijwilliger in het tehuis werkte. Met elkaar hadden we veel lol met de kinderen, maar konden we ook de nare en trieste gebeurtenissen delen. Straatkinderen, kinderen die lijm snuiven, sloppenwijken, baby’s die achter zijn gelaten in een armoedig ziekenhuis, HIV. Het is aan de orde van de dag....

Tijdens ons verblijf in Nyeri zijn we in contact gekomen met Jane, een maatschappelijk werkster bij The City Council (gemeentehuis) van Nyeri. Jane zet zich al geruime tijd in voor arme, hulpbehoevende families in Nyeri en omgeving. Het ontbrak haar echter aan de financiële middelen om deze hulp op grote(re) schaal en structureel te kunnen bieden. Zij zag onze komst als een wonder van God. Wij zijn geraakt door haar enthousiasme, anouk glen en janevertrouwen en geloof in God, haar oprechte betrokkenheid bij haar naasten en haar liefde voor de hulpbehoevenden. We merkten al snel dat je in een land als Kenia vaak al met heel weinig geld heel veel voor mensen kunt betekenen. In sommige gevallen zelfs ‘life changing’. We wilden en konden niet uit Kenia vertrekken zonder te proberen een aantal families structureel te gaan ondersteunen. Daarom hebben we besloten ons samen met Jane in te gaan zetten voor deze arme families en Stichting Amani op te richten.

Inmiddels steunen we sinds 2007 op structurele basis gemiddeld twaalf gezinnen in Nyeri op het gebied van onderwijs, voedsel, gezondheidszorg en programma's die leiden tot zelfvoorziening. Ook hebben we naast Jane hulp van social worker Patrick. Hij heeft onlangs zijn opleiding afgerond maar tot op heden nog geen baan gevonden. Hij doet veel uitvoerend werk voor ons. Onze gezinnen selecteren we samen met Jane en Patrick, en wij proberen hun jaarlijks te bezoeken. Hun situaties zijn stuk voor stuk schrijnend en onze hulp is meer dan nodig.

Wie zijn wij

glen en jel

Jelly Raap

Jelly heeft orthopedagogiek gestudeerd in Groningen, Kinder- en Jeugdpsychologie aan de VU in Amsterdam en de opleiding tot GZ-psycholoog afgerond. Ze woont met veel plezier in Amsterdam, alhoewel ze de stad ook regelmatig probeert te ontvluchten door een mooie reis naar het buitenland te maken.

Glenda Raap

Glenda is een geboren en getogen Friezin en de zus van Jelly. Ze heeft Rechten gestudeerd in Groningen en inmiddels alweer een heel aantal jaren woonachtig in Hilversum en werkzaam als advocaat.

Samenwerking

Wij werken nauw samen met Jane Wathetu, die we tijdens ons verblijf in Kenia in 2007 hebben ontmoet. Jane is als maatschappelijk werker al geruime tijd bezig hulp te bieden aan arme, hulpbehoevende families in en rondom Nyeri. Zij heeft in dit kader onder meer het straatkinderenproject in Nyeri opgezet, waarin ze straatkinderen opvangt en helpt met het vinden van werk, onderdak en onderwijs.

Sinds 2014 is social worker, Patrick Gikonyo, Jane haar rechterhand. Jane en Patrick kennen elkaar van hun opleiding Sociaal Maatschappelijke Hulpverlening. Patrick zorgt voor de administratie en doet daarnaast veel uitvoerende taken. We hebben Patrick leren kennen als een serieuze, oprechte en lieve man. Patrick is zelf afkomstig uit een zeer arm gezin en heeft zijn opleiding alleen kunnen volgen door hulp van derden en Stichting Amani. Hij weet als geen ander wat het betekent om een kans op een betere toekomst te krijgen door hulp van anderen en zet zich om die reden ook erg in voor de gezinnen van Stichting Amani, om hen ook een kans op een betere toekomst te geven.

Stichting Amani opereert vanuit Nederland, waar wij wonen en werken. Wij kunnen dan ook niet altijd plaatselijk aanwezig zijn. Daarom zorgen Jane en Patrick ervoor dat zij ons regelmatig informeren over de gezinnen en wat er nodig is. Daarnaast zorgen we met elkaar voor een gezamenlijke boekhouding. We streven er naar om minimaal een keer per jaar onze families te bezoeken.

Een stukje uit een brief van Jane:

“Let me testify that what you have done so far, is something that I have no words for to explain. I’m very much happy, pleased, delighted and let me tell you that what you have done so far, is beyond my expectations. I have trust and faith in you. I believe in the future you are going to do wonderfull things.”

Kenia 96