Stichting Amani

Stichting Amani 15 Jaar!

ballonnen 15 jaar  vlaggenlijn 15 jaar

ballonnen 15 jaar

In november 2007 zijn wij naar Kenia (Nyeri) vertrokken om daar 2 maanden als vrijwilligers in een kindertehuis te werken. We hadden toen niet kunnen bedenken hoe deze ervaring onze levens voorgoed zou veranderen. De armoede die we daar hebben gezien is onbeschrijfelijk. Maar ook de positiviteit en hoop van de mensen, en het besef dat wij in staat zijn om met voor ons kleine bedragen een groot verschil te maken in de levens van de mensen daar.

Nadat we op kerstavond 2007 weer terug kwamen in Nederland was er voor ons maar één optie, en dat was de mensen die we in Kenia hadden ontmoet blijvend ondersteunen. En niet door ze een zogenaamde vis te geven, maar een hengel. En zo werd begin 2008 Stichting Amani officieel opgericht en ondersteunen wij met jullie hulp nu al 15 jaar vele gezinnen in Kenia. Zonder strijkstok, want alle donaties die wij ontvangen komen 100% terecht bij de gezinnen.

Onze droom is nog steeds om de mensen daar hoop en perspectief te kunnen bieden op een betere toekomst. Een toekomst waarin ze niet langer van onze hulp afhankelijk zijn maar voor zichzelf en hun gezinnen kunnen zorgen. Deze droom realiseren we door ons – naast uiteraard de noodzakelijke primaire levensbehoeften - met name te richten op projecten die gericht zijn op zelfvoorzienendheid. Onderwijs is de sleutel om iemand de kans te geven op een betere toekomst. Zonder onderwijs is er in landen als Kenia nauwelijks kans op een baan en dreigt een bestaan in grote armoede. Wij hopen onze droom nog heel lang en voor heel veel kinderen waar te kunnen maken.

Ons 15-jarig bestaan kunnen en willen we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. We hebben 15 projecten geselecteerd die we in 2023 hopen te kunnen realiseren. Maar dat kunnen we niet alleen, hiervoor is jullie hulp nodig. Hieronder vind je uitleg over de projecten. Spreekt een project je aan en kun je iets missen – echt, alle kleine beetjes helpen – dan kun je doneren via de donatieknop en zie je aan de thermometer direct het effect van je donatie. Als een thermometer vol is, kunnen wij het project realiseren en daarover informeren we jullie uiteraard via onze nieuwsbrief. Kijk hier voor alle projecten.

Het coronavirus heeft inmiddels ook Kenia bereikt, de impact hiervan is niet te overzien. Immers, in Kenia zijn geen sociale vangnetten zoals wij die kennen. Niet naar je werk gaan of thuiswerken zoals wij doen gaat daar niet. En geen werk betekent daar geen inkomen, en zonder inkomen geen eten en onderdak. Dit betekent dat in Kenia dus ook veel mensen gaan overlijden, niet alleen door corona, maar ook door de indirecte gevolgen van het corona-virus.

Wij hebben met het oog hierop de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen – voor tenminste drie maanden – om onze families (en dorpsgenoten) zo goed mogelijk te helpen in deze ongekende tijden van crisis. Denk aan maatregelen als het betalen van de huur (gemiddeld 50 euro per gezin per maand), het zo spoedig mogelijk realiseren van een drinkwatertap voor alle gezinnen, het verstrekken van voedselpakketten en het verschaffen van een basisinkomen van 20 euro per gezin zodat ze iets achter de hand hebben in geval van nood én de noodzaak om de deur uit te gaan minder hoog is. Zodat thuis blijven net als hier een luxe is die je je kunt permitteren.

We hopen dat deze acties er voor kunnen zorgen dat onze families en anderen om hen heen gezond blijven. We weten dat we dit probleem in Kenia, in Afrika, in de wereld niet kunnen oplossen maar we kunnen wel daar bijdragen waar we kunnen. Volgens de mooie woorden van de wijze man Desmund Tutu: ‘Do your little bit of good where you are. It’s those little bits of good put together that overwhelm the world’.

Natuurlijk kunnen we dit niet alleen en we hopen van harte op jullie steun. Als je een financiële bijdrage wilt leveren, dan kan dit via deze donatieknop. Wij waarderen dit enorm, en onze families en hun dorpsgenoten nóg meer! Via de website en social media zullen we jullie blijven informeren over de ontwikkelingen in Kenia.

Dank voor jullie tijd, dank voor jullie steun!