Dit zijn de zusjes Annie (15 jaar) en Grace (13 jaar), twee super enthousiaste, leergierige en intelligente jonge meiden die niets liever willen dan hun droom achterna jagen. Zo wil Grace manager van een ziekenhuis worden en Annie wil dokter worden.

De familie Wanjiku bestaat uit oma Mary (53 jaar), haar dochter Esther (23 jaar) en dochters Beoncy (7 jaar) en Jane (5 jaar). Ze wonen in de omgeving Nyeri en beschikken over een klein stuk grond waarop ze mais verbouwen.

Mama Maria is moeder van 9 kinderen en oma van één kleinkind. Twee van haar kinderen wonen op dit moment bij haar, evenals haar kleinkind. We zijn erg blij dat we deze familie mogen opnemen in diverse programma’s, want hulp is hard nodig voor dit gezin.

Joyce is een serieuze en verlegen jonge dame van inmiddels 22 jaar. De moeder van Joyce heeft een psychische stoornis (vermoedelijk schizofrenie) en heeft naast Joyce nog 6 kinderen. De zus van Jane woont vlakbij de moeder van Joyce en vond de situatie dermate zorgwekkend dat zij Joyce in  huis heeft genomen.

Het verhaal van deze twee broers is er één dat helaas regelmatig voorkomt in Kenia. Hun moeder is vrijwel direct na de geboorte van Daniel overleden. Omdat vader niet meer in beeld was, is de zorg voor de jongens destijds overgenomen door oma en oom Kiiru.

Toen wij in 2007 de jongens Samuel en Kilonzo voor het eerst ontmoeten, waren het jongetjes van 3 jaar oud die niet konden praten en lopen. Samuel is het neefje van Kilonzo en wordt door zijn tante (ook wel Mama Kilonzo genoemd), opgevoed omdat zijn moeder hem in de steek heeft gelaten.

Dit is Lucy Wandia, een intelligente en vriendelijke jonge dame van 18 jaar, die met haar moeder Susan (41 jaar) en haar broertje Samuel (10 jaar) in een klein, houten huurhuisje woont, net buiten Nyeri. Moeder Susan is verlamd en zit in een rolstoel. Ze heeft veel zorg van Lucy nodig.

De familie van Ann Wangechi bestaat uit moeder Ann en dochters Carol (21 jaar) en Irene (15 jaar). Ann is door polio op jonge leeftijd verlamd geraakt aan haar benen. Zij kan alleen lopen met behulp van de beugels en krukken die zij via Stichting Amani heeft gekregen.

Godfrey hebben we in 2007 leren kennen als een ongelooflijk veerkrachtige, lieve, vrolijke en   enthousiaste man. Inmiddels is hij 40 jaar, zijn beide ouders zijn overleden en woont hij op een erf met zijn oudste zus Charity (42 jaar), haar 6 kinderen (in de leeftijd van 4 tot 23 jaar) en één kleinkind (2,5 jaar).

Het verhaal van de kinderen van familie Kagori is zeer schrijnend. Zij behoren tot een van de armste gezinnen en bestaan uit 8 kinderen. Hun vader is overleden en hun moeder is verstandelijk gehandicapt. Zij was vaak veel dagen van huis en het vermoeden bestond dat zij tijdens haar afwezigheid bij mannen verbleef die haar betaalden en misbruikten voor seks. De kinderen waren dan alleen thuis en moesten voor zichzelf zorgen.

De familie Kimila bestaat uit overgrootoma (rond de 70 jaar), oom George (28 jaar), zijn vrouw en zoontje Prince (2 jaar) en zijn drie neefjes Kevin (16 jaar), Dennis (14 jaar) en David (12 jaar). De moeder en oma van deze jongens zijn overleden aan HIV, daarom is de zorg overgenomen door overgrootoma en hun oom.