Godfrey hebben we in 2007 leren kennen als een ongelooflijk veerkrachtige, lieve, vrolijke en enthousiaste man. Inmiddels is hij 44 jaar, zijn beide ouders zijn overleden en hij woont op een erf met zijn oudste zus Charity (46 jaar), haar 6 kinderen (in de leeftijd van 8 tot 27 jaar) en één kleinkind (6 jaar).

Zijn jongste zus Rose (42 jaar), moeder van drie kinderen, is HIV-positief en heeft ook een tijdje bij Godfrey gewoond nadat haar man haar en de kinderen in de steek had gelaten. Inmiddels zijn de kinderen van Rose in een kindertehuis geplaatst en is zij weer terug bij haar man.

Godfrey en zijn familie zijn zeer dankbaar voor de hulp die zij ontvangen van Stichting Amani en ontvangen ons iedere keer weer met open armen en wij hen!

Voedselprogramma en zelfvoorziening

Godfrey doet zijn uiterste best om zijn familie iedere dag in de basisbehoeften te voorzien, maar dit is erg lastig voor hem. Hij heeft namelijk een spierziekte (vermoedelijk MS) en daardoor fysiek erg zwak en instabiel. In de loop der jaren Godfrey 3zien we hem zichtbaar achteruit gaan. Momenteel werkt Godfrey van maandag tot en met zaterdag in het plaatselijke dorpje als schoenmaker, en iedere zondag is hij in de kerk te vinden. Hij had een bescheiden open plekje waar hij klanten ontving. Hij had slechts weinig middelen en verdiende gemiddeld 1,80 euro per dag, waarvan hij 90 cent voor vervoer moest betalen. Stichting Amani heeft in 2018 met behulp van donaties een prachtige ‘shoeshop’ voor Godfrey kunnen bouwen. De shoeshop heeft alles wat hij nodig heeft: materiaal, gereedschap én de winkel kan worden afgesloten waardoor hij niet alles hoeft mee te nemen na iedere werkdag. Daarnaast heeft Godfrey les gekregen van een zeer ervaren schoenmaker. Hierdoor heeft hij zijn vaardigheden kunnen uitbreiden en maakt hij nu de mooiste schoenen en voert hij allerlei reparaties uit. Stichting Amani zorgt ervoor dat hij vier maal per jaar van nieuw materiaal wordt voorzien, zodat hij zijn werk kan blijven doen. We zijn zeer dankbaar dat we dit voor deze geweldige man hebben mogen realiseren!

Voedselprogramma

Ondanks het feit dat Godfrey nu al iets meer inkomen kan generen, vinden we het belangrijk dat er stabiliteit is in zijn leven. Zeker ook omdat hij fysiek kwetsbaar is. Daarom blijft hij opgenomen in het voedselprogramma waarbij hij maandelijks een voedselpakket ontvangt ter waarde van ongeveer 35 euro.

Gezondheidsprogramma

Zoals eerder beschreven heeft Godfrey een spierziekte waardoor zijn spieren steeds zwakker worden. Het is belangrijk dat hij regelmatig gezien wordt door een dokter en fysiotherapeut. Hij is daarnaast ondersteund bij de aanschaf van een medische wandelstok en later ook bij de aanschaf van krukken. Zijn medische toestand zal de komende tijd helaas steeds meer verslechteren omdat het een progressieve spierziekte betreft. Daarom willen we graag zijn levensomstandigheden verbeteren, met het oog op toekomst. Hij beweegt zich nu voort op krukken, maar hij zal op termijn volledig afhankelijk worden van een rolstoel. Het is belangrijk dat zijn huis hierop is aangepast en alles watGodfrey 2 comfortabeler en toegankelijker wordt voor hem. We hopen hier zo spoedig mogelijk voldoende donaties voor te mogen ontvangen zodat we dit plan ten uitvoer kunnen brengen.

Op dit moment beweegt Godfrey zich voort op de handfiets (zie foto). Als de wegen onbegaanbaar zijn vanwege de regen, vervoert hij zich middels een boda boda (motortaxi). Omdat zijn spierkracht steeds verder zal afnemen, zal op een gegeven moment de handfiets niet meer mogelijk zijn. We willen dan ook graag voor hem een elektrisch vervoersmiddel (soort van scootmobiel) organiseren. Op deze manier blijft hij zoveel mogelijk zelfredzaam en kan hij blijven doen waar hij blij van wordt, namelijk werken in zijn eigen ‘shoeshop’ en onder de mensen zijn.

Voor beide projecten zijn we afhankelijk van donaties. Wij hopen dat we beide wensen in 2023 te kunnen realiseren!