Mama Maria is moeder van 9 kinderen en oma van één kleinkind. Twee van haar kinderen wonen op dit moment bij haar, evenals haar kleinkind. We zijn erg blij dat we deze familie mogen opnemen in diverse programma’s, want hulp is hard nodig voor dit gezin.

Mama Maria is 44 jaar. Ze is verantwoordelijk voor de zorg van al haar kinderen, want haar man heeft haar na de geboorte van de jongste dochter verlaten. Hij kon de (financiële) verplichtingen niet meer aan en heeft het gezin (vermoedelijk uit wanhoop) in de steek gelaten.

De oudste zoon, John (22 jaar) woont niet meer thuis en werkt als herder. Haar dochter Lucy (20 jaar) werkt in de huishouding en woont tevens daar. Titus (17 jaar) werkt op het land en woont ook niet thuis. Maria (16 jaar) werkt ook in de huishouding in Nairobi en woont bij dit gezin. Ze heeft een dochter van 15 maanden, Faith, maar kan niet voor haar zorgen. Daarom woont Faith nu bij mama Maria. Kenneth (11 jaar) en Robert (8 jaar) wonen nu ruim 2 jaar in een kindertehuis omdat mama Maria niet meer voor hun kon zorgen.

Dochters Rose (9 jaar) en Jane (5 jaar) wonen nog thuis. Wat een prachtige, vrolijke, nieuwsgierige meisjes zijn dit en dat terwijl ze niets hebben. Ze gaan niet structureel naar school omdat mama Maria steeds maar gedeeltes van het schoolgeld kan betalen. Soms moet de school de kinderen dus weigeren. Mama Maria mag soms op school klusjes doen, zoals de wc’s schoonmaken, om op die manier een deel van het schoolgeld te kunnen betalen.

Naast haar kinderen dagelijks voorzien van voedsel, moet ze ook de huur betalen. De huur bedraagt 450 shilling per maand, omgerekend is dit ongeveer 4,00 euro per maand. In het houten huurhuisje passen net twee bedden en wordt gekookt op een klein vuurtje. Voor ons niet voor te stellen dat haar dit iedere keer weer veel stress en zorgen geeft om dit bij elkaar te krijgen. Stichting Amani heeft deze familie reeds ondersteund in de aanschaf van bedden, dekens en matrassen.

Onderwijs- en voedselprogramma

Rose zit in groep 3 en Jane op de kleuterschool. Ze lopen dagelijks 30 minuten om op school te komen, op blote voeten, want geld voor schoenen is er niet. Tijdens ons bezoek in februari 2016 hebben we besloten om het schoolgeld (inclusief lunch) voor Rose en Jane te betalen voor het hele jaar. De kosten hiervoor zijn ongeveer 50 euro per jaar voor Rose en 24 euro per jaar voor Jane. Daarnaast stond er nog een schuld open van het vorige schooljaar. Ook dit is door Stichting Amani betaald. Ook hebben we hun voorzien in schoolbenodigdheden, zoals schooluniform, schoenen, sportkleding en boeken.

Structurele ondersteuning

De verwachting is dat deze familie structurele ondersteuning nodig zal hebben op het gebied van onderwijs voor tenminste drie kinderen. De kans is aanwezig dat ook Kenneth en Robert op den duur opgenomen zullen worden in het onderwijsprogramma, als zij niet in het kindertehuis kunnen blijven. Wij zullen dan ook deze twee jongens de mogelijkheid bieden om naar de middelbare school te gaan om hun kansen op werk te vergroten. Daarnaast zijn ze opgenomen in het voedselprogramma en hebben we tijdens ons bezoek in februari deze familie meegenomen naar Nyeri om met hun allerlei basisbenodigdheden te kopen, zoals kleding, klamboes, drinkbekers en borden, twee jerrycans (voor opslag schoon water) en nog veel meer.

Mama Maria kan niet geloven dat zij deze ondersteuning nu krijgt en is zo ongelooflijk dankbaar. Haar dankbaarheid is niet in woorden uit te drukken en ze heeft ons diep geraakt. We zijn er van overtuigd dat dit gezin een betere toekomst kan krijgen met de ondersteuning die hun nu geboden wordt en daar willen we ons voor de volle 100% voor inzetten!

IMG 4196