De familie Wanjiku bestaat uit oma Mary (53 jaar), haar dochter Esther (23 jaar) en dochters Beoncy (7 jaar) en Jane (5 jaar). Ze wonen in de omgeving Nyeri en beschikken over een klein stuk grond waarop ze mais verbouwen.

De meisjes hebben allebei een andere vader, die niet meer in beeld zijn en ook geen verantwoordelijkheid dragen voor hun dochters.

Met z’n vieren woont deze familie in een hut die is gebouwd van verschillende houtsoorten en takken, kieren worden opgevuld met plastic. Het staat helemaal scheef, waardoor de deur niet meer open of dicht kan maar op een kier blijft staan. Van binnen is het huis volledig donker, het enige licht wat ze hebben is van het vuurtje waarop ze hun maaltijd bereiden. Kortom, hun huidige woonsituatie is erg armoedig maar bovendien erg gevaarlijk. Het kan ieder moment instorten. Stichting Amani gaat dan ook onderzoeken op welke manier de leefsituatie verbeterd kan worden voor deze familie op korte termijn. Kenia 51

Moeder Esther heeft geen structurele baan, maar verdient zo nu en dan wat geld met het wassen van kleding. Echter, niet voldoende om haar familie te voorzien in alle basisbenodigdheden.

Beoncy zit in groep 2 van Kwanderi Primary school. Echter, toen zij 6 jaar was heeft zij per ongeluk een steen tegen haar hoofd gekregen waarna zij last kreeg van diverse lichamelijke klachten. Zo valt Beoncy minimaal 5 keer per week flauw, lijkt ze epileptische aanvallen te hebben en heeft ze ‘pijn achter haar ogen’. Vermoedelijk wordt hiermee hoofdpijn bedoelt. Geld voor medische onderzoeken heeft deze familie niet. Vanwege de ernst van de klachten heeft Stichting Amani tijdens hun bezoek in februari 2016 direct besloten om hun op te nemen in het gezondheidsprogramma. Kort na ons bezoek is Beoncy naar het ziekenhuis geweest voor onderzoeken (waaronder CT-scan en EEG). Hier is niets uit naar voren gekomen. Wel heeft de dokter haar medicatie voorgeschreven en is ze in behandeling. Wij hopen dat dit meisje zich spoedig beter voelt, zodat zij niet belemmerd wordt in haar ontwikkeling en met veel plezier en zonder zorgen naar school kan blijven gaan.

Stichting Amani heeft beide kinderen opgenomen in het onderwijsprogramma en tijdens ons bezoek direct de schuld betaald, die nog open stond bij de school. Jane zit nu op de kleuterschool en heeft hier plezier in. Om een idee te geven van de kosten, de kleuterschool kost ongeveer 30 euro per termijn. Een jaar bestaat uit drie termijnen. Daar komen dan nog de kosten bij voor uniform, schoenen en andere schoolbenodigdheden.

Wij zijn blij dat we deze familie nu ook mogen ondersteunen en hopen dat we deze familie nog een lange tijd mogen volgen en dat ze veel progressie zullen boeken en hun levensomstandigheden zullen verbeteren.