Het verhaal van deze twee broers is er één dat helaas regelmatig voorkomt in Kenia. Hun moeder is vrijwel direct na de geboorte van Daniel overleden. Omdat vader niet meer in beeld was, is de zorg voor de jongens destijds overgenomen door oma en oom Kiiru.

In Kenia bestaan geen voorzieningen als pensioen en AOW. Dit betekent dat oma ondanks haar leeftijd gewoon moest blijven werken om voor de jongens te kunnen zorgen.

In 2014 is oma helaas overleden en ook de middelste broer Alex is in 2012 overleden vlak na ons bezoek aan hem. In 2012 troffen we Alex ernstig verzwakt aan en zijn met hem direct naar een dokter gegaan. Hij heeft toen medicijnen en gezonde voeding gekregen. Ook hebben we geregeld dat er vervolgonderzoeken zouden komen. Helaas heeft het niet mogen baten en is Alex twee weken na ons bezoek overleden aan de gevolgen van HIV en tuberculose, ziektes die in Nederland niet tot overlijden hoeven te leiden maar in een land als Kenia helaas wel. De zorg voor de twee broers wordt nu volledig gedragen door oom Kiiru.

Stichting Amani heeft het mogelijk gemaakt dat Daniël, inmiddels 16 jaar, de basisschool heeft af kunnen ronden en in februari 2016 is hij begonnen aan form 1 van een goed aangeschreven school, namelijk Kiriti Secondary School. Naast onderwijskosten draagt Stichting Amani ook zorg voor schoolschoenen, uniform en deelname aan lunchprogramma op school.

Tijdens ons bezoek in februari hebben we hebben hem op school kunnen bezoeken. Ook zijn we bij hem thuis geweest waar we zijn broer en oom hebben gesproken. De familie woont erg afgelegen. Voor Daniël betekent dit dat hij 1,5 heen en 1,5 uur terug moet lopen van huis naar school. Dit terwijl dagelijks 40 shilling (ongeveer 35 eurocent) de looptijd kan terugbrengen naar 20 minuten heen, 20 minuten terug. Stichting Amani ondersteunt Daniël met reisgeld. Zijn broer Pius (18 jaar) is helaas niet naar school geweest omdat hij moest werken op het land. Nu heeft hij ‘casual jobs’ als boer. Hij zou graag in de toekomst zijn rijbewijs willen halen en eventueel op een ‘boda boda’ willen rijden om mensen te vervoeren en daarmee dus ook in eigen onderhoud te kunnen voorzien. Tijdens ons bezoek in februari 2016 hebben we met de broers laarzen gekocht voor Pius en hun oom, zodat ze beter beschermd zijn als ze op het land werken. Ook hebben ze alle drie ene paar dagelijkse schoenen en slippers gekregen.