School

Schoolprogramma

Onderwijs is één van de belangrijkste pijlers binnen Stichting Amani. Zonder onderwijs is er weinig toekomst voor kinderen in een land als Kenia. Basisonderwijs wordt sinds enkele jaren grotendeels door de overheid betaalt, maar is zelfs dan voor de allerarmsten niet betaalbaar omdat zij de kosten voor het schooluniform (verplicht), boeken en andere eigen bijdragen niet kunnen betalen. Veel arme mensen in Kenia hebben hooguit basisonderwijs gevolgd. Om een baan te kunnen krijgen waarmee je genoeg verdiend om voor jezelf en je familie te kunnen zorgen is middelbare onderwijs en vervolgens college of universiteit essentieel.

Stichting Amani wil ervoor zorgen dat alle kinderen van onze gezinnen een volledige opleiding kunnen volgen, van basisonderwijs tot college/universiteit. Sommige kinderen gaan naar ‘boarding school’. Vaak is dit beter, omdat ze dan onderdak en eten hebben en niet dagelijks enorme afstanden te voet hoeven af te leggen. Dit programma betekent een verbintenis naar de kinderen van vele jaren en een behoorlijke investering. Wij geloven echter dat kinderen de toekomst zijn en dat onderwijs de sleutel is tot een goede toekomst. Het geeft de kinderen een beter toekomstperspectief en biedt hun de mogelijkheid om dromen uit te laten komen.

Kenia 105

Groen

Groenprogramma

Ook dit programma sluit goed aan bij onze voornaamste pijler, zelfvoorzienendheid. In dit programma richten wij ons op het ondersteunen bij het verbouwen van gewassen en het houden van vee. De opbrengsten van de oogst en het vee worden grotendeels gebruikt door de families zelf. IMG 4855Zeker gezien de sterk gestegen voedselprijzen is het erg belangrijk om zelf een bron van voedsel te hebben. Als ze een goede oogst hebben, worden de producten verkocht op de lokale markt of in de buurt. Op deze manier kunnen de families geld verdienen om in eigen onderhoud te voorzien en weer nieuwe zaden of vee te kopen. Daarnaast worden veel producten gedeeld met de rest van de familie, buren en soms zelfs het dorp. Kortom, een programma dat erg belangrijk is om in de primaire levensbehoeften van een grote groep mensen te voorzien en daarnaast een belangrijke stap naar zelfvoorzienendheid en onafhankelijkheid.

Voedsel

Voedselprogramma

Een aantal families maken deel uit van het voedselprogramma. Dit houdt in dat zij maandelijks een voedselpakket ontvangen. De omvang van het pakket wordt afgestemd op de grootte van de familie en varieert van 15 tot 30 euro per pakket. De afgelopen jaren zijn de prijzen voor voedsel sterk gestegen in Kenia, terwijl veel oogsten zijn mislukt door droogte. De gezinnen hebben dergelijke pakketten dan ook echt nodig.

Het voedselpakket wordt samengesteld en afgeleverd bij de families door onze Keniaanse ambassadeurs, Jane en Patrick. Het pakket bestaat uit lokale producten welke op de plaatselijke markten worden gekocht. Denk hierbij aan lokale en seizoensgebonden groenten zoals kool, wortels, erwten, linzen, maïs en aardappelen, bloem om o.a. chapati's te maken, maïsmeel om ugali te maken, rijst, thee, kookvet, suiker en zeep.

Gezondheid

Gezondheidsprogramma

Sommige van onze gezinnen hebben ook assistentie nodig op het gebied van medische zorg. Een aantal gezinsleden hebben chronische aandoeningen zoals aids, hepatitis, TBC en spierziekten. Daarnaast is ook sprake van incidentele medische hulp, bijvoorbeeld voor medicijnen of onderzoeken. Zo hebben Godfrey en zijn zus een medische wandelstok gekregen waardoor zij weer goed kunnen lopen. Door dit hulpprogramma kunnen de gezinnen de medische hulp krijgen die zij nodig hebben, voor een kwalitatief beter en gezonder leven.

Jigger

Jiggerprogramma

Een aantal van onze families heeft last gehad van jiggers, ook wel zandvlo genoemd. Als een jigger steekt legt ze eitjes in de huid. De wonden moet onmiddellijk opengemaakt en gereinigd worden om pijn en infecties te voorkomen. Jiggers leven zowel in de huizen (op de vloer, in kleding, schoenen en matrassen) als op het erf. In Kenia hebben vooral de armste gezinnen last van jiggers omdat zij geen vloer in hun huizen/hutten hebben en geen geld voor medicijnen en bestrijdingsmiddelen.

Stichting Amani heeft ervoor gezorgd dat de families die last hadden van deze jiggers behandeld zijn door een arts. Ook hebben we ervoor gezorgd dat het huis gereinigd wordt met een anti-jigger spray en ook de kleding wordt gewassen en schoenen en matrassen vervangen zijn. Doe je dit niet, dan leidt dit direct weer tot nieuwe infecties omdat de jiggers dan nog altijd aanwezig zijn.

Goede hygiëne is belangrijk om te voorkomen dat de jiggers terugkomen. Door de gezinnen van zeep, kleding en goede schoenen te voorzien, kan een hoop leed voorkomen worden. Onze Keniaanse ambassadeurs ondersteunen de families bij hun bezoeken aan ziekenhuizen, leggen uit hoe kleding goed gewassen kan worden, delen gedoneerde kleding en schoenen uit en desinfecteren de huizen. Dankzij bovenstaande acties zijn op dit moment alle gezinnen vrij van jiggers.

Kleding

Kledingprogramma

Veel van onze donateurs doneren met enige regelmaat kleding en schoenen. Hieraan is een groot tekort in Kenia en de kwaliteit hiervan is aanzienlijk beter dan wat in Kenia te krijgen is. Als wij Kenia bezoeken nemen wij altijd koffers vol kleding, schoenen en speelgoed mee voor de gezinnen.

spullen afleveren tijdens bezoek