De familie Kimila bestaat uit overgrootoma (rond de 70 jaar), oom George (28 jaar), zijn vrouw en zoontje Prince (2 jaar) en zijn drie neefjes Kevin (16 jaar), Dennis (14 jaar) en David (12 jaar). De moeder en oma van deze jongens zijn overleden aan HIV, daarom is de zorg overgenomen door overgrootoma en hun oom.

Ook David is besmet met het HIV-virus. De gezondheid van overgrootoma is zorgelijk, ondanks dat het een zeer sterke vrouw is. Ze heeft mogelijk een onherstelbare breuk opgelopen, vermoedelijk in haar lies, door een ongelukkige val. Ze neemt nu dagelijks pijnstillers en beweegt zich voort met behulp van een stok.

Zelfvoorziening

De familie heeft een kleine boerderij. Stichting Amani heeft geassisteerd bij het aanleggen van een waterleiding en de beplanting van de akkers. Ook hebben we deze familie geholpen bij het bouwen van een hok voor de geiten. Deze stonden de hele dag in de brandende zon binnen een kleine omheining. Helaas zijn de geiten overleden doordat ze van een giftige plant hebben gegeten. Op de akkers verbouwt oom George onder andere bonen, aardappelen, mais en ook zijn er verschillende fruitsoorten te vinden waaronder bananen, avocado en mango. De familie is op het gebied van voedsel grotendeels zelfvoorzienend. Tijdens ons bezoek in februari 2016 konden we de stal met afdak bewonderen voor een toekomstige jonge koe. In Kenia wordt gewerkt met een soort van inspectie, die de plek voor vee moet goedkeuren. Zodra dit is goedgekeurd zal Stichting Amani oom George ondersteunen bij de aanschaf van een koe.

Oom George is een harde werker. Hij had een klein kiosk gebouwd. Helaas is de kiosk onlangs overvallen, waardoor George heeft besloten om hier eerst even mee te wachten. De afstand van zijn huis tot de kiosk is te groot om goed toezicht te kunnen houden. Hij is nu bezig met het bouwen van een nieuwe woonplek op het erf, dichterbij de kiosk. Met behulp van Stichting Amani heeft George in 2012 zijn rijbewijs gehaald. Veel mensen in Nyeri hebben geen rijbewijs. George wordt zo nu en dan ingeschakeld als chauffeur en verdient daar dan ook geld mee. Ook verdient hij geld met andere ‘casual jobs’ zoals werken op het land of op een boerderij. Zijn vrouw werkt ook op het land in de buurt.

Onderwijsprogramma

De neefjes Kevin, Dennis en David gaan allemaal naar school en zijn dan ook opgenomen in het onderwijsprogramma van Stichting Amani. Kevin gaat naar de middelbare school, Gitathi-ini Secondary School, en zit in de 3e klas. Dennis heeft tot voor kort in een kindertehuis gezeten. Omdat hij een hoge score had gehaald op de basisschool, moest hij weer terug naar oom George. Het kindertehuis kan namelijk maar voor een beperkt aantal kinderen middelbaar onderwijs betalen. Tijdens ons bezoek in februari 2016 hebben we er voor gezorgd dat ook Dennis naar de middelbare school kan. Samen met Dennis hebben we alle schoolbenodigdheden geregeld, zoals uniform, schoenen, schooltas en boeken. Hij is de dag na inschrijving direct gestart en gaat naar dezelfde school als zijn oudere broer. Als hij goed zijn best doet, heeft hij een goede kans om zijn droom uit te laten komen: advocaat worden! David zit nog op de basisschool, in groep 5. Ook David doet erg zijn best op school.

Stichting Amani zal deze drie jongens structureel blijven onderwijs op het gebied van onderwijs zodat zij een goede opleiding kunnen gaan volgen. Omdat zij nog lang niet klaar zijn met hun opleidingen, betekent dit nog een lang traject waarbij zij door Stichting Amani ondersteunt moeten worden.

IMG 4302