Toen wij in 2007 de jongens Samuel en Kilonzo voor het eerst ontmoeten, waren het jongetjes van 3 jaar oud die niet konden praten en lopen. Samuel is het neefje van Kilonzo en wordt door zijn tante (ook wel Mama Kilonzo genoemd), opgevoed omdat zijn moeder hem in de steek heeft gelaten.

Samuel heeft HIV. Daarnaast zijn Samuel en Kilonzo beiden autistisch.

Gezondheidsprogramma en onderwijsprogramma

Vanwege hun beperkingen hebben Samuel en Kilonzo extra zorg nodig, die het gezin niet zelf kan betalen, zoals speciaal onderwijs en medische ondersteuning. Stichting Amani helpt Samuel en Kilonzo door hun op te nemen in ons onderwijsprogramma en gezondheidsprogramma. Beide jongens verblijven op dit moment intern in het speciaal basisonderwijs. Binnen dit onderwijs ontvangen zij alle zorg die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Moeder ziet hun in de vakanties en probeert hen op te zoeken wanneer zij in de mogelijkheid is.

Voedselprogramma

Ongeveer twee jaar geleden heeft moeder haar relatie beëindigd wegens fysiek geweld van haar partner. Ze is verhuisd met haar twee jongste kinderen Ann (4,5 jaar) en Erick (3 jaar) en woont nu net buiten Nyeri. Vader neemt geen (financiële) verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. Dit betekent dat zij zich moet redden met ‘casual jobs’, zoals het schoonmaken van huisjes, hotelkamers of het wassen van kleding. Ze verdient hier gemiddeld 50 shilling per dag mee. Omgerekend is dit ongeveer 0,45 euro per dag. Dit is niet voldoende om haar kinderen dagelijks voldoende te voeden. Daarom heeft Stichting Amani hun opgenomen in het voedselprogramma. Maandelijks ontvangen zij een pakket van ongeveer 25 euro, als aanvulling op wat zij zelf kan aanschaffen.

Mama Kilonzo zou zelf graag weer een stabieler inkomen willen om in eigen onderhoud te kunnen voorzien. Ze denkt dat een eigen shop langs de weg, dichtbij haar huis, haar hierbij zou kunnen helpen. We hebben onze social worker Patrick gevraagd om hier onderzoek naar te doen en een schatting te geven van de kosten. Ook heeft ze een vergunning nodig van de gemeente.

Onderwijsprogramma

Toen wij deze familie bezochten in februari 2016 zagen we dat haar twee jongste kinderen niet naar de kleuterschool gingen. Omdat dit een belangrijke basis is voor hun cognitieve maar ook sociaal-emotionele ontwikkeling, hebben we besloten om dit direct te realiseren. We zijn met moeder, Ann en Erick de schoolbenodigdheden gaan kopen, zoals uniform, schooltassen en schoenen. De volgende dag hebben we Temple Road Nursery bezocht en de kinderen ingeschreven. Beide kinderen ontvangen een lunch op school en voor Ann wordt er individuele begeleiding ingezet omdat zij relatief laat instroomt en dus een achterstand heeft op haar leeftijdsgenoten.

Kenia 23