Wie willen we helpen

Stichting Amani biedt hulp aan (zeer) arme families in Nyeri. Wij ondersteunen twaalf families in hun primaire levensbehoeftes, zoals voedsel, gezondheid en onderwijs. Wie welke hulp krijgt, verschilt per familie.

Ons doel is om ervoor te zorgen dat deze gezinnen op den duur zelfvoorzienend worden zodat ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien en onze hulp niet meer nodig is. Om die reden vinden wij onderwijs voor alle kinderen van onze gezinnen zeer belangrijk en zijn we ook bezig met projecten rondom landbouw en veeteelt om via die weg de gezinnen aan eigen voedsel te helpen, maar vooral ook aan inkomsten. Een andere manier is middelen beschikbaar te stellen zodat ze hun werk beter kunnen uitoefenen en hiermee in dagelijkse inkomsten te vergroten. We geven ze een hengel in plaats van een vis.

Onze hulp is soms helaas noodzakelijk, maar moet niet langer duren dan nodig. Het ontneemt mensen het gevoel van trots en eigenwaarde als ze afhankelijk zijn van anderen. Met onze hulp proberen we ze juist onafhankelijk en zelfstandig te maken, hoop en vertrouwen te geven en mogen ze trots zijn op wat ze hebben bereikt en het feit dat ze voor zichzelf en hun families kunnen zorgen. Kortom, we willen de vicieuze cirkel waar zij nu in zitten door hun armoede doorbreken.

Het doet de families erg goed om te weten dat in het verre Nederland mensen zijn die hen willen ondersteunen. Ze zijn dan ook erg dankbaar voor deze steun. Ann Wangechi raakte ons recht in het hart met haar woorden: "You have changed my life. Without this I would have nothing."

Hoe gaan we te werk

Periodiek maken wij een geldbedrag over op onze Keniaanse bankrekening. Jane en Patrick, onze ambassadeurs in Kenia, hebben toegang tot deze rekening. In overleg met hen bepalen wij welk bedrag aan welk gezin besteed wordt en waarvoor. Vervolgens ontvangen wij de aankoopbewijzen, zodat alle uitgaven gecontroleerd en gespecificeerd kunnen worden.

We proberen jaarlijks een bezoek te brengen aan Kenia om onze gezinnen te bezoeken zodat we zelf kunnen zien hoe het met de gezinnen gaat, de progressie die is geboekt, welke hulp nog nodig is te zien en uiteraard voor overleg met Jane en Patrick. Deze bezoeken zijn erg intensief, maar ook zeer waardevol. Het is bijzonder om te zien wat de hulp van Stichting Amani betekent in het leven van deze gezinnen en wat er sinds 2007 allemaal tot stand is gebracht.